onsdag 12 mars 2014

Att mötas i hjärtliga skratt skapar osynliga silvertrådar mellan människor


Att skapa goda team och grupper där varje individ känner sig värdefull är något jag verkligen brinner enormt för. Visste ni att en miljon svenskar inte trivs på sina arbetsplatser idag. Om man då tittar på procenten att kanske fyra och en halv miljon människor i Sverige är arbetsföra så är andelen som inte trivs enormt stor. Mycket av detta bottnar i dålig kommunikation, låg motivation och alldeles på tok för lite gemenskap och glädje. Livet är kärvt emellanåt och drabbar oss rätt hårt och därför tror jag att vi behöver skratta mer, pratar mer och tjafsa mindre. Lyfta varandra genom små markörer i vardagen som att ge feedback och komplimanger och belysa när någon gjort något bra eller kanske visa uppskattning för att någon helt enkelt är en fin kollega bara. Visa varandra lite MEDmänsklighet när världen är så full av MOTmänsklighet. Ur dessa tankar och erfarenheter har jag och en kollega satt samman ett utvecklingsmaterial som innehåller både inspirationsworkshops, grupp och individuell coaching. Ett sätt att skapa forum för mellanmänskliga möten mellan kollegor där man diskuterar, interagerar och kommunicerar om andra saker än själva arbetet. Ett byggande av sunda relationer helt enkelt. Om man blir accepterad och respekterad som den man är på sin arbetsplats är det så mycket lättare att finna arbetsglädje och motivation 

Läste någonstans på Facebook idag att om vi skojar med allvaret så blir det så mycket lättare. Och det är precis så jag ser det hela. Att våga beröra varandra med humor och mötas i hjärtliga skratt är en väg som skapar osynliga silvertrådar mellan människors inre. Vi är ju ändå här på jorden samtidigt för att förMERA varandra och inte förMINSKA varandra. 

Humor är dessutom både attraktivt och förlösande

Idag hade vi ett möte med ett företag som ville köpa vårt utvecklingsprogram och förbättra stämningen på sitt företag och det gör mig så glad. Inte bara pga pengarna utan också att vi tillsammans gör vad vi kan för att skapa en lite bättre värld. Vad kan vara större

Häll kärlek där du står - den behövs överallt

Allt gott

3 kommentarer:

  1. Pirjo Brandestam12 mars 2014 kl. 17:43

    Humor är för mig en livsnödvändighet. Hade jag inte kunnat skratta och skämta så hade jag nog inte överlevt allt jag har gått igenom.
    Tack för din blogg fast jag inte hinner läsa den så ofta eftersom jag inte är inne på fb så mycket numera. Det är alltid lika rolig att läsa och så klokt skriven.
    Kram <3

    SvaraRadera
  2. Skratt och Humor - är väl två viktiga livselixir :)
    Härliga färger - passar dig så bra :)
    Färg, skratt och humor = dig :)
    :D

    SvaraRadera
  3. Humor är ALLTID viktigt, oavsett vi är på jobbet eller inte. Bara tänk in när man får ta till ett rungande skratt ibland så magen nästan värker.....jamen visst är det väl härligt!! Och betänk motsatsen.....att knappt dra på det vi har som matinkast, utan att det förblir just bara ett matinkast och nåt som pekar nedåt. Vem stoppar för det i längden utan att nästan bli bitter eller på nåt annat sätt må tjyvtjockt. De jobb jag haft som anställd är många gånger väldigt
    allvarstyngt och ibland t o m ganska utsatt, då kan humorn vara en förlösande faktor för att orka fortsätta faktiskt.
    Nä nu höll jag på att bli långrandig märker jag.....Puss o kärlek pådde min solstråle till lillasyster. Love ya

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...