tisdag 14 januari 2014

Vessels of the Divine :: Spotlight on Visionary Art | The Bloom Series


Så underbart med människor som har fattat grejen. Människor som vågar LEVA sin konst och uttrycka sitt skapande som härstammar från inre rum. Det handlar om så mycket mer än bara ett tekniskt målande. Det handlar om en möjlighet för människor att spegla sig själva i ett verk och därigenom få tillgång till sitt eget inre och sin djupaste längtan. Ett verk är alltid en slags spegel. Det är inte en slump att vissa verk tilltalar vissa och andra verk tilltalar andra. Vi behöver konsten när språket är för smalt. bland för att kommunicera med oss själva och ibland för att kommunicera med varandra
Vi lever så hårt fastlåsta i våra roller i samhället idag. Vi ska prestera, imponera, vara framgångsrika, tjäna enorma summor pengar, inrätta oss i led som vi egentligen inte alls överensstämmer med rent personligen. Vi stryper våra ursprungliga personligheter för samhället vill att vi ska vara stereotypa kopior av varandra i ett samhällsklimat som ständigt accelererar. 

Målande konst handlar för mig inte om att föra ner ett motiv exakt som det återges i verkligheten och imponera med teknisk skicklighet. För mig handlar konst om att föra ner ett uttryck, ett modigt formspråk som inte huvudsakligen består av orden utan av känslor, tankar och möjligheter. Ett sätt att bredda våra referensramar och hitta sätt att nå varandra. Därför finns det inte för mig någon bra eller dålig konst. Det finns bara olika sätt att uttrycka sig. Och om jag dömer ut din konst dömer jag också ut dig eftersom du är en del av ditt skapande 

Det visar verkligen den här fantastiska filmen på ett underbart sätt

5 kommentarer:

  1. Fantastiska målerier och visst har dom fattat. Men dom är väl ändå fullfjädrade konstnärer också.
    Skulle jag göra en målning bredvid dess skulle det vara som på 3-åringens kontroll....bli en huvudfoting liksom. Så det har väl en del även att göra med Hur och vad man får fram som motiv också.
    Puss o kärlek <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi brukar alltid tycka ungefär lika och kunna fortsätta en mening som den andra har påbörjat Marion söstra mi...men den här gången håller jag inte med.
      Och om du gör en fyrfoting då...vad händer i betraktaren när den tolkar ditt uttryck då? Alltså jag tror inte på motiv, resultat och prestation. Det där är det logiska tänkandet som har kommit och ställts sig i vägen för din kreativitet, ditt uttryckssätt och din fullständiga skaparpotential. Vi måste ju inte skapa en identisk kopia av verkligheten i våra verk. Det är väl inte det som är konst för mig. Våga dansa med färger, händer, knivar, tussar, penslar, roller ja du vet gå all in på skapandet. Hitta det där rummet längst in som har lust att komma till tals. Alla kan skapa. Eller nu ska jag självklart tillägga som VILL skapa. man ska ju inte hålla på och måla och skriva om man inte själv känner en lust till detta. Men om man har lust så kan kreativiteten väcka liv i den alldeles personliga skaparglädjen och uttryckssättet. Jag lovar. Alla kan. Du, jag och person och johnsson. Ja precis alla som vill
      Puss och kram vackraste du. och lite kärlek på det <3

      Radera
    2. Absolut förstår jag din tanke, men jag har nog ändå uppfattningen att gemene man inklusive mig själv, att om jag skulle ställa upp ett stativ bredvid dessa eller varför inte dig. Så ganska snabbt träder "prestationsnisse" fram och knackar på axeln....till en början. Sen är det ju fantastiskt när man väl insett att man skapar och uttrycker utifrån sitt eget inre och sitt själv. Med som du säger...Våga dansa med färger, händer, knivar, tussar, penslar osv. Absolutlie....I know...I´ve been there.....Vi fick ju skapa fritt under utbildningen i just både måleri och lera ja t o m i dans.. you know. Ett bland det roligaste och mest kreativa jag varit med om!! Å visst Jag har ett logiskt tänkande....always...som jag ideligen får övertyga att det är good enough....igen...igen..och igen. Vi liksom brottas lite ;). Naturligtvis hänger det på Viljan att skapa i måleri eller skrift annars kanske man skall använda sin potential i något annat kreativt. Hiihii va härligt att diskutera lite....DET sätter fart på min inre kreativitet det också. Love you <3

      Radera
    3. Ja jag håller med. Det är bra för kreativiteten att diskutera lite :) Ja jag förstår ju precis hur du menar och jag känner absolut igen det. visst är det så. Dock blir jag så ledsen när människor som VILL måla tror att de inte kan det för att samhället har lärt oss att rikta in oss på prestation och resultat. Likadant med mig med förstås. Men konst kan ju vara att har kontakt med sin egen kreativitet och använda uttryckssättet för att skapa det som känns på insidan. Jag vet verkligen hur det är att brottas med den där förb...logiska delen av oss....usch...men jag vinner allt fotar över den där rösten som säger "nej det går inte...det kan du inte...det borde du inte...vad ska andra tycka" osv osv Ja du vet :)
      Nåväl det är sunt och vitalt att lufta sig lite och diskutera. Tack för att du låter mig göra det
      puss o kram söstra mi

      Radera
    4. Haha...skulle stå "vinner allt oftare" inte fotar...gick lite för snabbt med tangenterna :)

      Radera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...