tisdag 8 oktober 2013

Har du glapp i kontakten till ditt eget hjärta

Tänk så många gånger jag får höra att jag är optimist och otroligt positiv. T o m käck emellanåt. Det finns säkert sanningar vilandes i det också. Men hör ni jag skulle nog mer se mig som en acceptist som gått från att vara en anhängare och av tänk-om-det-värsta-händer-tankar till att bli en anhängare av möt-livet-som-det-är-tankar. Jag har jobbat ganska mycket med mig själv på olika sätt och plan. Det är en nödvändighet för mig för att jag ska kunna prata om detta på mina föreläsningar. Allt detta ständiga arbete med mig själv har bl a lett till att jag har lärt mig koppla upp mig på min egen intuition och mitt hjärtas röst. Jag lever inte i motstånd, för där hamnar man bara förr eller senare i stagnation. Jag lever i MED livet inte emot. Det har lett till att jag emellanåt lever ganska okonventionellt som en outsider utanför etablissemanget 

Det har inte alltid varit lätt eftersom vi lever i ett väldigt västerländsk logiskt utformat samhälle där dessa komponenter kan anses som lite flummiga och new-age-inpsirerade. Det är för mig helt tvärtom. Hur kan det vara flummigt att lyssna på mig och min egen vilja, känsla och inre röst i mitt eget liv men INTE flummigt att ständigt lyssna på samhällets, andras och omgivningens röster och förväntningar. 

Vems liv lever vi då? Ställer frågan igen - vems liv lever vi då?


Det är dock, som jag nämnde, inte helt lätt att behålla kontakten inkopplad med sin egen inre röst när vardagen attackerar och vi ska anpassas till de samhälleliga reglerna, normerna och förväntningarna. Det är som om det blir lite glapp i kontakten till vår egen intuition. Kontakten trillar ur emellanåt och jag kan komma på mig själv med att vara "uppkopplad" på någon annans vilja och förväntning. Vi kan kalla det någon annans "nätverk" Detta nätverk kan t o m vara otroligt långt ifrån mitt eget nätverk (inutition och hjärta). Resultatet blir då självklart en slags kortslutning eftersom jag är uppkopplad på fel energikälla. Jag får lite grus i maskineriet om man säger så. Är vi medvetna om hur vi själva fungerar och observanta på våra känslor så får vi blixtsnabbt signaler från kroppen och själen när vi har fel uppkoppling. Exempel kan vara oro, ångest, nervositet, tveksamhet, osäkerhet, Andra signaler kan vara inre stress, irritation och smärtor i mage, nacke, rygg. Får det pågå en längre tid brukar signalerna t o m öka i omfång och styrka och avundsjuka, missunsamhet och aggressioner kan då framträda

Det bästa i kråksången är att ju längre man jobbat med sig själv och lärt sig lyssna på sin egen röst och vara uppkopplad på sitt eget hjärta desto snabbare märker man när det är glapp i kontakten och den trillat ur. Då är det bara att stanna upp och inta sin egen riktning igen. Ibland drar det med sig konsekvenser och då betyder det förmodligen att vi behövde lära oss något på detta

Jag läste något makalöst vackert gällande detta på Facebook en dag:

"Prata inte så högt så att du inte hör ditt hjärtas viskningar"

 Är du uppkopplad på din egen intuition och hjärta eller är du ständigt uppkopplad på någon annans "nätverk"?

Jag tror på att varje människa vet bäst hur just deras liv ska levas med de förutsättningar just de har. Mina knep funkar för mig och dina för dig. Tillsammans kan vi inspireras och dela med oss för vi lever ju alla under samma himmel

Kärlek till er alla denna härliga tisdag i oktober

13 kommentarer:

  1. Kloka ord som vanligt!! :-) Jag har också äntligen börjat bli riktigt, riktigt bra på att lyssna på mitt hjärta och min starka intuition. Vilken skillnad det är på livskvalité!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju DU och om vi vågar lyssna inåt och agera utifrån det så blir det ju vad det blir...men det ligger i linje med den som är du.
      kram till dig och lycka till
      E

      Radera
  2. jag har slutat hoppas på förändring o förbättring. nu får det bli som det vill. jag hoppar av tåget och sjukskriver mig för att få ekonomisk ro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och då kanske det är just kapitulation som ditt hjärta säger. Kanske är det just DET som det är dags för nu...no matter what. Livet är som det ÄR just nu och det finns en slags acceptans i det. Jag tror inte på att lycka sitter i att vara lyckad. Jag tror på att vara Sann mot sig själv Det är det viktigaste...resten hakar på

      Lycka till
      kram
      E

      Radera
  3. Jag tror att det är viktigt med tid i tystnad och stillhet för att kunna höra sitt hjärtas röst. När man väl börjat lyssna på den så är den svår att tränga undan. ;) :)

    Fint skrivet om något viktigt.

    Kram/Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja tid i tystnad är GULD och livskraft. Dock märker jag att man kan tappa kontakten till sitt hjärta trots att man en gång lärt sig lyssna....men det kan nog bero på att det är lite glappt i just min kontakt :)
      Kram och tack för att du läser och delar med dig
      E

      Radera
  4. Vad bra skrivet. Vi är nog många som behöver vara lilla prinsessan som klamrar sig fast i kjolen och får hjälp på vägen;-). Att lyssna på hjärtat är ju ganska svårt. Men att sedan agera efter det, ja då behöver man nog en kjol att hålla i - till en början i alla fall.
    Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann. Ja det var en fin metafor...jag kan hålla med...vi kan nog alla behöva hålla i kjolen emellanåt
      Kramar och lycka
      E

      Radera
  5. Så klokt skrivet.. och visst ligger det en del jobb bakom den där glada personen jag är idag.. det var en gång en ganska rädd och osäker tjej.. som inte vågade hoppas.. till någon som hoppas hela tiden.

    Glad att du fann nåt hos mig idag som jag finner så ofta hos dig.
    Med kärlek
    Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och jag tror att jobbet fortsätter. Eller i alla fall för mig och min utveckling. Som en blomma som knoppar och sträcker sig mot solen för att ta del av ljuset och kunna slå ut i den fullaste prakt.
      Och du jag finner alltid nåt hos dig
      kramar
      E

      Radera
  6. Så vackert - och så klokt skrivet :)
    Hjärtat är viktigt - att lyssna på - inte bara som organ :)
    Nu lyssnar jag på mig o mitt hjärta mer o mer - förr visste jag inte att jag fanns :/
    Håller bara med i varje ord :)
    Så - ska vi leva :)
    Så viktigt :)
    Hjärtekram från mig i höstligt regniga Viken :)
    :D

    SvaraRadera
  7. Vackra kloka Emma ♥
    Jag går med din bok under armen. Annars klarar jag mig inte när livet leker hela havet stormar.

    SvaraRadera
  8. Klok är du Emma! Jag hade en föreläsning på Åland går och uppmanade publiken att följa sina hjärtan. En kvinna kom fram efteråt och sa att hon hade väntat hela livet på att vinna på lotto så att hon kunde säga upp sig men nu var hon över femtio och efter min föreläsning skulle hon gå hem och säga upp sig, det finns inget att vänta på, tack för inspirationen, sa hon - det var stort! Kram!

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...