måndag 12 mars 2012

Vi vet vad vi borde göra men vi gör inte vad vi vet

Full av tankar energi och måndagsinspiration vaknar jag första gången klockan 05.05. Det kändes lite väl okristligt tidigt även för en arbetsdag som denna. Lyckades slå igen mina gröna och slumra en timme till. Sen stod den renande morgonpromenaden med min hårige vän Svante Lindberg, kungen av Majorna om han själv får titulera sig och det får han, på agendan. Har hittat en ny favoritslinga som rensar bort dåliga energier och frigör hjärnutrymme på ett alldeles enastående sätt. 


Det är nämligen av rätt stor vikt för mig hur omgivningen känns där jag ska promenera. Den här slingan har allt från utsikt till skog till möten med andra hundvänner som får min lille kung att bevisa sin storslagenhet inom hundvärlden. Vi tar först några uppförsbackar som får igång pulsen lite, sen utsikten upp vid Masthuggskyrkan som kan få vilken ateist som helst att bli religiös, sen vidare upp i någon uppförsbacke till bland husen i masthugget, sedan går färden vidare in i Slottskogen och på några svårframkomliga stigar vandrar vi vidare hemåt. En uppfriskande lite "morgonpromme" för både mig, mina spretiga tankar och min yrvädrige hund. Man målar så bra när man fått släppa in lite ny luft bland gamla tankar.

Karin Boye skrev: Det gör ont när knoppar brister...
Jag säger det gör gott när knoppar börjar visa sig på våren.
Ingen är väl så innerligt efterlängtad som våren och dess första tecken.
Kärlek


Har ni förresten tänkt på det här med gamla oönskade vanor. Vanor är som små, små trådar som man spinner nya varje dag och till slut bildar dom ett tjockt rep som är nästintill omöjligt att bryta. Vi lägger oss till med vanor som vi vet att vi inte vill ha och som vi vet att vi inte mår bra av att fortsätta med men vi fortsätter ändå. Ta bara alla rökare. Det är ju inte så att man som rökare inte VET att det är häslovådligt på flera olika sätt, men vi fortsätter ändå. Ask me, jag har själv varit en rökare. Detsamma gäller negativa och förminskande tankemönster. Det är inte kunskapen vi saknar. Det är hanteringen av kunskapen som inte kommer fram till startknappen. Man kan alltså säga att:

Vi vet vad vi borde göra men vi gör inte vad vi vet!



Intressant va? Finns det något i ditt liv som du vet att du inte borde göra, som du inte mår bra av eller som du mer än gärna skulle vilja göra dig av med? 
Fundera lite en stund och skriv sedan ner vad du redan vet att du vill bli kvitt i livet, men som du bara inte kommit igång med att göra dig av med ännu. Kanske har du provat något men fallit tillbaka in i gamla spår igen och gett upp. Då är du inte ensam kan jag säga. Kanske är det då dags att prova ett annat tillvägagångssätt. Ni vet väl vad vår vän Albert Einstein sa. Definitionen av dumhet är att prova samma recept flera gånger och förvänta sig ett nytt resultat. Byta recept kanske alltså är lösningen på ditt problem.

Kom också ihåg att det där tjocka repet som vi spunnit av små trådar är svårt att dra av men det går utmärkt att skära, klippa eller såga av. Det gäller bara att hitta rätt redskap och hantering som passar passar just DIG. Oönskade vanor är till för brytas. Kom igen. Du kan mer än du någonsin anar. Prova, vad har du att förlora.

Lycka till och love

2 kommentarer:

  1. Fina kloka ord. Tack för dem.... ha en skön måndag.

    SvaraRadera
  2. Det gör ont när knoppar brister - så vackert, så sant!

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...