lördag 25 februari 2012

Coacher, kursavslut och tacksamhet

Känner mig priviligierad att få vara, leva och arbeta som jag gör just nu. Gårdagen bestod av diplomering av 14 nya härliga flygfärdiga coacher på Akademi Coachstjärnans Utbildningscentrum. Den här gruppen har jag följt från första trevande stunden när de samlades och hade en gemensam och oviss väg framför sig mot Diplomerad Professionell Coach enligt International Coach Federation. Det känns både intressant och härligt att få följa dessa människor en bit på livsvägen och det är alltid lite sorgligt när det är dags att släppa taget och skiljas. Man delar så mycket under dessa månader och investerar så mycket av sig själv att det blir en otrolig energi ocfh sammanhållning i dessa grupper. Jag vet inte vilken grupp i ordningen det är som jag är med och utbildar här i Göteborg och alla grupper känns självklart speciella men den här har känts lite extra speciell. (säger jag förvisso varje gång) Känner tacksamhet och ren pure glädje.

Ett coachande förhållningssätt borde alla lära sig. Det är ett öppet och utvecklande sätt att möta sig själv och sin omgivning. Det borde vara en självklarhet att alla chefer och ledare har någon form av coachkompetens med sig i "ryggsäcken" för att lättare kunna bemöta sin medarbetare på ett sätt som gagnar både individen, verksamheten och resultaten.

Jag tillsammans med Margareta Sundin, VD och lärare på Akademi Coachstjärnan,
Vi har tillsammans arbetat som lärare under utbildningen
som avslutades igår här i Göteborg


Det är så fantastiskt att se den utvecklingen som löper parallellt med utbildningens gång och framfart. Det är också en riktig boost att få ta del av deras reflektioner sista dagen när de blickar bakåt på sin utbildningstid, knyter ihop säcken och vänder sig framåt. Flera i gruppen trodde att den här utbildningen skulle vara lite "promenad-enkel" och gjorde det mest för att få ett ICF-dokument på att de är professionella coacher men såg nu med facit i hand tillbaka vid kursavslut på en utbildning som varit en riktigt tuff utmaning. Detta gjorde dem självklart ännu mer stolta över att kunna stoltsera vidare i livet sitt diplom i bagaget.

Att gå en sådan utbildning är inte bara ett sätt att förstärka och krydda sitt CV det är också en otrolig personlig utveckling. Det är två resor som löper parallellt genom hela utbildningen och man investerar som sagt en bit av sig själv och får samtidigt göra en investering av det egna mentala bagaget. Det borde vi alla göra med jämna mellanrum. Var befinner jag mig och vart vill jag gå.
Är ni intresserade av utbildningen kan ni läsa mer HÄR

Till våra adepter säger jag bara Lycka Till - ni är stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...