söndag 18 december 2011

Om att välja förhållningssätt och tanke

Ibland är jag galet snabb på att tappa fotfästet för en liten stund. Jag liksom väljer att ge upp och bli förbannad fast jag vid det här laget vet att det tjänar ABSOLUT ingeting till. Inte ett smack. Ändå slår autopiloten på och humöret skenar iväg på en åttondels sekund. Dock har jag blivit rätt bra på att parera och styra tillbaka mig på rätt väg.


Det hände idag. Vi hade klätt vår gran så magsikt glittrande och julegrann. Julstämning och själavärme spred sig i vårt lilla hem här i Majorna. Nu ska tilläggas, för er som inte redan vet om det, att vi har en liten familjemedlem vid namn Biron Maiden (efter hårdrocksbandet med nästan samma namn) som är mer än lovligt busig. Han bestämde sig för idag att han var mäkta tacksam och glad att vi tagit in en liten bit av skogen i vårt vardagsrum (att det var en ekologisk gran som är tillverkad av plast hade ingen betydelse för honom) BARA för att han skulle få ett klätterträd. Så sagt och gjort, vår lille man tog sats och körde lite rock n´roll i julgranen så grön och grann. Vad händer ? Jo självklart vickar hela ekipaget med katt, belysning, pynt och hela balunsen med en duns. Kulor gick i tusen bitar och belysningen pajade självklart. Granen fick dessutom en mer krokig siluett om man säger så.

Då kom ett plötsligt adrenalingpåslag och humöret sköt iväg. PANG. Jag blev heligt förbannad på vår kattvän. Men plötligt stannade jag upp och tänkte - Om det här är det största problemet i mitt liv just nu har jag ett galet bra liv - och humöret seglade tillbaka till normalläge igen och jag gick skrattande och hämtade dammsugaren istället för att låta en sån här liten småsak styra mitt humör. Herregud det finns människor som tillverkar både julgranskulor och belysningar hela dagarna. Dom ska väl också överleva.


Så vad vill jag säga med det här då. Jo att vårt beteende styr våra tankar och tvärtom. Vi väljer sinnesstämning och känsla. Jag vet att det kan te sig lite uppkäftigt att påstå detta men det stämmer i de flesta fallen faktiskt. Om jag i mitt fall hade valt att fortsätta vara sur för att granen såg ut som om någon släppt en atombomd i dess topp hade det försatt mig i en låg sinnestämning, och resten av dagen hade kunnat gå i ett ganska surmulet, energidrenerande och tråkigt tecken som kanske lett till att jag även bemött min familj med samma attityd som sedan föranlett att även dom smittats av mitt dåliga humör. Ett dåligt hjul hade då satts i rullning. SÅ DUMT! Ellerhur?

Om jag istället gör som jag gjorde idag, väljer att le, skratta, räta på ryggen och hålla huvudet högt känner jag att jag successivt mår bra mycket bättre på alla sätt.
Vi kan alltid välja hur vi vill reagera och vi kan alltid välja att vara den person vi vill vara. Och som om det inte vore nog så får vi alla en ny demokratisk chans att bli den vi vill vara varje ny minut av livet. Härligt va....
Ha en fin söndagskväll och du...always look at the bright side of life...det blir så ofantligt mycket roligare då. Skulle det dessutom vara så att du möter någon utan att leende, ge dom ditt vetja:)

Puss i juletider

2 kommentarer:

  1. Jag var också orolig över granen med färska katter i familjen :) Men dom har bara pillat lite på pyntet än så länge. Bra gjort att stilla dig i tid, jag hade blivit galen...blomkrukor klarar jag men granen...det vete sjutton ;)

    SvaraRadera
  2. Jag kan säga att jag log ganska brett när jag läste ditt inlägg. Jag såg både katten och hela härligtheten braka i golvet. Såna inlägg är guld värda för mig. TACK

    Kram

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...