onsdag 23 mars 2011

En sund själ i en sund kropp


Sitter här med min cremekaffe de luxe (värmd och uppvispad grädde med kaffe toppad med kanel) och njuter av tillvaron och mitt nya sunda liv. Jag mår så bra av att reducera de snabba kolhydraterna och helt ta bort sockret. Många har synpunkter och tycker att LCHF-livsstilen är extrem. Kanske är det inte rätt för någon annan men för MIG är det vad jag saknat. Min kropp har länge strävat efter balans på samma sätt som allt i naturen faktiskt strävar efter balans och harmoni. Jag har nog inte riktigt förstått hur sockret påverkat mig på ett negativt sätt. Eller jag ville nog inte lyssna när något inom mig sa att sockret är en drog som vi människor INTE behöver i den utsträckning som vi förbrukar. Jag hade lagt så enormt mycket av alla mina njutningsvärderingar i samband med ätande och mat. Fika, godis, chips, pasta osv var synonymt med
L Y C K A för mig.

Det var där jag började. Jag började helt enkelt med att skriva upp och synliggöra alla andra härliga njutningar förutom mat och ätande som skapar livskraft för mig. Några exempel som skapar glädje och lycka för mig är:
  • *Att läsa en kanonhärlig bok med en kopp te
  • * Vandra i naturen till tonerna av fågelsång
  • * Sitta på min lilla utsiktsplats bredvid mitt hus och låta vindarna dansa i mitt hår
  • * Umgås med min härliga och galna familj som jag älskar mer än ord kan förklara
  • * Lyssna på all den sköna musik som jag älskar och som får mitt hjärta att brinna
  • * Ställa en ny och oanvänd målarduk på staffliet och börja resan mot ett konstverk skapat på ren inspiration
  • * Pussa på världens sötaste lilla Holger som för övrigt är The Prince of Universe
  • * Sjunga tills halsen blir hes
  • * Borra in näsan i pälsen på min fina busiga lilla hund vid namn Svante Lindberg och känna hans ovillkorliga kärlek
  • * Dansa mig genomlycklig och fri till favvomusik som om ingen såg på
  • * Gå barfota i daggvått gräs och känna moder jord enorma energier
  • * Besöka och botanisera på alla spännande second hand butiker och loppisar i Gtbg
  • * Sitta på ett cafe med en god kaffe latte och betrakta världen
  •  Besöka utställningar och vernisage som inspirerar
  • * Skriva poesi
  • * Meditera
  • * Kramas med någon jag tycker hjärtemycket om
  •  * Att hela natten dela substansfulla funderingar med någon jag tycker om i skenet av levande ljus
  • * Gå kurser och utveckla mig själv och lära mig mer om livet och allt som hör därtill
  • * Sy coola kläder som inte finns någon annanstans
  • Med mera, med mera med mera
Ja listan kan göras evighetslång och man blir glad bara av att synliggöra alla fantastiska glädjehöjare man har i livet. Jag lovar.

TIPSRUTAN Det här är inget man bara behöver göra när man ska lära sig att leva ett sundare liv och bli fri från sockerdrogen. Det här kan man självklart göra med jämna mellanrum ändå. Det är inspirerande att se hur enkelt det faktiskt är att förgylla en vardag och hur många mirakelkorn som singlar omkring i universum medan vi klagar på vardagstristess, måndagar, arbetsleda, sura kollegor, disken, vädret och andra oväsentligheter

När jag gjort den här listan var det dags att börja inse att valet står mitt framför mig och bara väntar.
1. Vill jag fortsätta vara slav under sockret och de snabba kolhydraterna utan att ens prova om det är något för mig.
2. Eller helt enkelt prova om den här livsstilen faktiskt kan vara något som gör mig gott på ett både själsligt, mentalt och fysiskt plan.
Valet blev helt plötsligt självklart för en godisråtta som mig. Jag valde val nr 2

Nu har det förlöpt en och en halv vecka sedan jag la om mina kostvanor och jag börjar komma in i det här. Sötsuget är minimerat. Till råga på allt kan meddelas att min favoritkjol som suttit på tok för tight ett tag hänger numera löst. Det gör ju inte saken sämre om man uttrycker sig så.

Så till alla goda kolhydratsrika bakverk och pastarätter vill jag bara säga - det finns inget så gott som att känna att man trivs i sin kropp:)
Den här kroppen är ju ändå min själs jordiska tempel och det är dags att göra sig själv tjänsten att göra det så trivsamt som möjligt för min själ att bo här.


Life is journey and I really enoy the ride...

Puss love and understanding


7 kommentarer:

  1. Härligt! Och du ger mig lite dåligt samvete....jag borde också börja reducera och minska ner på göttet :)

    SvaraRadera
  2. Välkommen i klubben! :)

    SvaraRadera
  3. Äter också LCHF och mår mycket bättre utan alla mackor som bara gjorde mig dålig i magen. Nu mår magen bra. Och jag med. Förutom att jag blir så trött... men det kan man nog inte skylla på dieten.

    Har inte gått ned mer än 2 hg. Fast jag behöver inte gå ner mer. Blir bara tunn och ihålig, glåmig, om jag går ner.

    SvaraRadera
  4. Bra där Emma! :)
    Jag vet vad du menar om andras inflikningar på ämnet LCHF. När jag åt enligt detta härliga sätt så stötte jag ständigt på kommentarer om att folk trodde att man skulle dö utan kolhydrater och att man därför hade blivit tokig. Eller till och med att LCHF var som en sekt. Intressant vilka historier som människor ägnar sig åt att skapa! Man tycker det vore självklart att veta att någon annans kropp inte påverkas av att du äter annorlunda. Men kanske de bara vill "hjälpa"? Tycker att om de gillar kolhydrater får de nu bara mer sådana till övers - be happy folks! :)
    Fortsatt lycka med ditt nya livsval och denna väg du vandrar som är full med nya utmaningar och guld! :)
    /Linn

    SvaraRadera
  5. Härligt att du hittat en kost som är bra och får dig att må bra, själv velar jag hit och dit och prövar en den ena kosten efter den andra...har ännu inte riktigt hittat rätt i djungeln.. har kikat på Lchf-kosten också men den verkar så svår att få till, det är ju kolhydrater i det mesta..dottern testade det en vecka, det gick jättebra men eftersom vi inte åt likadant alla så föll det... tar gärna emot massor av tips och recept om du har, det här med sockret och allt bröd är inte bra... usch nu får jag dåligt samvete, har ju precis bakat bullar och chokladbollar något jag inte gjort på länge länge... men fick ett ryck... nu ska de ju ätas upp. Ja de behöver ju förstås inte ätas av mig... Lycka till med din nya livsstil.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Börjar med att tacka för den jättegulliga kommentaren hos mig :)
    En sund livsstil börjar med att trivas med sig själv - och det gör man ju bara inte när man känner sig plufsig och uppblåst och jääst osv :)
    Jag håller tummsen för dig till 100 % med LCHF, trots att du säkert fattat att jag inte "helt" är en fan av denna diet :)
    Men att dra ner på (eller utesluta)det raffinerade sockret är så effektivt och bra för en sund hälsa :) Gör jag mä :)
    Men jag är alldeles för förtjust i morötter o sötpotatis osv för att vilja avstå från dom :)
    Hemma hos mig är det fullkorn som gäller då det är tal om pasta och råris då det är ris :)
    Matkorn osv är också bra tycker jag :)
    Hälsosamma osockrade kramisen till dig du ängel
    från :D

    SvaraRadera
  7. Ooops . . .
    glömde att lovorda din härlig måbralista, som visar att vi kan må helt underbart i bra energier - som är bara så mycke effektivare än skräpmat :)
    Hälsan framför allt, då är livet bäst :)
    :D

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...