söndag 23 januari 2011

Strunt i vem du borde vara och bli den du ÄR och vill vara

Det finns ett buddhustiskt ordspråk som lyder:


"Det är omöjligt för en som gått ner sig i ett träsk att dra upp någon annan som gått ner sig"


Det ligger så otroligt mycket sanning i det tycker jag. Om man applicerar det här på livet och ser hur vi försöker rädda varandra i ett förhållande. Vi tror att vi kan bli "hela" av någon annan människa. Att vi kan hitta oss själva genom att bli älskade och få bekräftelse nog för att sedan kunna älska oss själva. Jag ÖNSKADE att det verkligen var så men tyvärr "there is no easy way out to find yourself" Vi måste bli hela i oss själva innan vi kan älska någon annan villkorslöst. Vi måste veta vilka vi är för att en relation ska kunna baseras på ren kärlek, sanning och två vackert rena individer. För vackra, det är vi sannerligen. Allihop. Oavsett om vi är hela eller ej. Vår vilsenhet är inte farlig. Jag tror att vi behöver börja där.


Alltså att inte göra motstånd mot det som är. Det som känns inuti. Kapitulera inför sig själv och sedan börja älska sig själv, uppskatta den egna individen så som man är, stanna upp i stillhet, vänta in känslan och våga vara i tystnad tills du hör din egen längtan. Den finns där och du har ALLTID svaren själv. Ibland behöver vi bara lite hjälp av någon att öppna upp och våga fejsa oss själva utan yttre påverkan och distraktioner. Jag vet att jag ibland kan få det att låta så lätt, men vet du - det ÄR lätt om du bara ger dig själv lite tid.


Något annat som krävs är mod. Mod att våga känna på konsekvenser och förändringarna som "hitta dig själv-processen kanske innebär. Det kan ibland hända att den strider mot några av dina medmänniskors värderingar, åsikter och tankar. Låt det göra det. Det gör inget. Om du inte lever efter din kompass, vem ska då göra det. Om du lever efter andras förväntningar är det inte ditt liv som utspelar sig på ditt liv scen. Det är självklart som vanligt valfritt men jag lovar att DITT liv blir så mycket intressantare, roligare, kärleksfullare, lärorikare och vackrare om du skapar det så som du vill ha det.


De människor som opponerar sig och rynkar på näsan när du förändrar dig själv och ditt liv kommer förmodligen att förstå dig senare när de ser hur vacker din livsutveckling blivit och då kommer de också att kunna ta del av de ringar på vattnet som bildas av ditt nya sanna jag. Eller så försvinner de och då var de inte sanna vänner värda att finnas i ditt fantastiska liv. Deras roll på ditt livs scen kanske var färdigspelad och det är dags att säga farväl och skaffa nya sköna skådespelare till din fantastiska uppsättning och gå vidare.


Så känn hur DU vill leva ditt liv på allra sannaste och bästa sätt och hur du vill att din framtid ska se ut. Begränsa dig inte med "borden" eller "det kan man väl inte" utan gör det som känns rätt. När det är rätt känns det lätt. Jag lovar


Kramar i söndagkvällens magiska glans


9 kommentarer:

  1. Gud så bra skrivet! Hoppas det är ok att jag lägger en direktlänk till det här inlägget på min blogg? Säg till annars. Kram Annica

    SvaraRadera
  2. Helt underbara ord,säger som föregående inlägg jag länkar till ditt inlägg hos mig
    Ha en bra kväll

    SvaraRadera
  3. Ja, jag håller bara med dom föregående jag, men eftersom jag inte kan länka här på datorn, så länkar jag in det till mitt hjärta istället :)
    Behövde höra dom orden just nu efter att ha pratat med min gamla mamma i telefonen just nu. Vi delar inte så många åsikter o tankar om jag säger så, men nu står jag på mig och vet att jag kan, är unik o värdefull för den jag är :)
    NU vet jag, men varför i hela världen måste det ta så många år innan man fattar . . .
    Kraftfull kramis med kärlek o änglars hjälp från mig till dig du fina NU :D

    SvaraRadera
  4. SJälvklart får ni länka flickor
    Ha en fin dag
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  5. Tack Emma. Även jag har hänvisat till det här inlägget i min blogg.

    SvaraRadera
  6. Jag hittade hit via Maria Björkman och kan bara instämma. Helt rätt och så tänkvärt!

    SvaraRadera
  7. Du har så rätt söstra mi. Att sluta vara som det förväntas kan vara livsviktigt. Jag ser ju själv när allt förväntas att jag ska tycka livet är underbart.....lyckas jag inte riktigt hitta synken s a s. Mest antar jag för jag TROR det själv eller för att det så jag alltid gjort. Och det är vad jag igen Tror förväntas av mig. Jag relaterar bara till vad som hänt i mitt liv nu då. Ta hand om dig. Puss

    SvaraRadera
  8. Det är så sant. Tänk om dessa kloka ord fanns med oss från början. Men att göra misstag och lära mer om sig själv är en del av resan. :-)

    Kram till dig!

    SvaraRadera
  9. UNDERBART skrivet.. du är bara underbar!! Underbar och glädjespridande.

    Kramar

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...