tisdag 27 juli 2010

Hjärtligheter


Jag är smått förälskad i hjärtat som form och symbol. Kanske har det med kärlek att göra eller bara just formen. Kanske har det med påminnelsen om att kärleken är allt, att göra. Vad vet jag.
Jag hittar i alla fall hjärtan överallt på livsvägen. Kanske är min syn inställd på hjärtan just för att jag älskar denna enkla symbol. Nu tänkte jag ha en liten serie hjärtligheter här på bloggen där jag delar med mig av hjärtan av olika slag som jag stöter på i min vardag.


Först ut blir mammas hjärta som hon har i sitt galet vackra kök. Min mamma är en riktig konstnär på flera sätt men hon skulle nog aldrig riktigt vilja benämna sig som det själv. Hon är liksom inte "sån". Hon skulle nog mer benämna sig som estet och det är nog kanske sant när jag tänker efter. Nåja hon är iaf en sannerligen mästerlig duktig textilskapare. Allt hon tar i inom textil blir både estetiskt tilltalande, annorlunda och otroligt välgjort. Se bara på hjärtat hon "slängde ihop" en kväll. (notera att det är självklart handbroderat med ett vackert S som i Sara)

6 kommentarer:

  1. Så vackert hjärta och väl gjort!
    Hjärtat förknippar jag i första hand till kärlek och vänskap.
    Måste få berätta en liten episod som jag fick uppleva i helgen. Vårt lilla hjärtegryn, barnbarnet hade just precis lärt sig konsten att rita ett hjärta och ville naturligtvis demonstrera sin färdighet för mig.
    Visst finns det många hjärtevänner som förgyller ens dag med vänliga, rara och goda tankar och stort hjärterum.
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  2. Bea
    Så härligt med ett litet egenhändigt ritat barnhjärta till en mormor/farmor....kärlek...jag längtar till vårt lilla hjärtegryn också kommer med små teckningar...hihi

    SvaraRadera
  3. Samma här..Kram / Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Vilket fantastiskt hjärta, jag är också barnsligt förtjust i den formen och har ett collage där vänner och familj fått göra sina egna hjärtan till mig.. på så vis bär jag deras kärlek med mig...

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Åh, vad fint. Jag har exakt samma panel i mitt kök och slogs av tanken vad fint det skulle vara med fyra hjärtan och med var och ens initial. Fast nål och tråd tillsammans med mej blir ingen positiv förening direkt.

    SvaraRadera
  6. Har och gärna många hjärtan i olika former och material i mitt hem. Hjärtan på blad som klättrar i en hjärtform, lykta i metall, i trä och plast av mina barn, ett vetehjärta i tyg mfl. De värmer gott i mitt hjärta.

    SvaraRadera

INSPIRATIONSHELG

Tillhör du också en av oss som levt upp till andras förväntningar gång på gång. Trots att det ibland inte alls legat i linje med Din...